Du ska se ut som ett grillat revbenspjäll!
Jag har tidigare skrivit om hur oroad jag är för att unga tjejer uppfattar undervikt som definitionen på bra hälsa.
Nu vill jag prata om varför media har undervikt som idealen.
Jag tror att det är en kropp som vi i välfärdsländerna har svårast att uppnå.
Det idealet som är svårast att uppnå om inte helt omöjliga, tjänar man mest pengar på det är enkel logik.
Det är inte lika coolt att ha en Volvo som en Porsche. Därför att en Volvo är inte lika ouppnåelig, och den är inte lika unik. Sedan att den är säker, rymlig och betydligt billigare gör att flera köper Volvo men slänger nog ett längtande öga efter Porschen när den åker förbi.
Samma mönster är det i våra kära tjejmagasin. Modellerna är väldigt smala, en del helt enkelt underviktiga. Vi får väldigt dubbla budskap på ena sidan är det ett reportage om hur stolt man ska vara över sin kropp hur den än ser ut.
Men i all reklam och modereportage är det bara det väldigt smala idealet som råder. Svält er inte döds men bli inte så nöjda med er själva så att ni slutar konsumera produkter som ska ta er till våra ouppnåeliga ideal, verkar vara det dom egentligen vill säga.
För vad tjänar företagen mest på? att en hy ska vara lite ojämn eller uppnå en släthet som bara går att åstadkomma med hjälp av photoshop. Skönhetshetsen har gjort att vi kvinnor är den starkaste köpgruppen i samhället.
Vi ska ha den perfekta kroppen, som egentligen inte alls är perfekt utan en hälsofara.
Vi ska vara ohåriga eftersom det är kvinnligt även fast vi föds med hår.
Vi ska ha den perfekta inredningen i lägenheten eller huset.
Vi ska dessutom vara friska samtidigt som vi har undervikt vilket inte går ihop.
Vi ska veta vilken färg på skosulan som är inne i vår.
Vi ska ha ett välbetalt jobb.
När ska vi göra uppror och bryta mot idealen i media och se till att vi mår bra istället.
Köpa det vi verkligen behöver och trivs i.
Kanske skänka bort en slant till någon bra hjälporganisation istället för att köpa en asdyr kräm som ska ta bort celluliter.
Vad tycker ni och varför tror ni att medias ideal ser ut som det gör i dag?
Kommentarer
Trackback